XIV MAŁOPOLSKI PIKNIK LOTNICZY 2018 (Polska, EPKC)

XIV Małopolski piknik lotniczy już za nami! Zmienna pogoda, niska podstawa chmur, a przez to mniejsze zainteresowanie publiczności w połączeniu z powtarzalnym repertuarem z kolejnych pikników implikuje pytanie, czy ta impreza lotnicza umiera, czy może już umarła…? W tym roku zrezygnowano ze startów i lądowań na przymuzealnym lotnisku. Pas, pełen dziur, co prawda odmalowano, ale skrócono radykalnie odległość między progami pasa przez co pełnił on raczej rolę drogowskazu dla pilotów. Oś pokazów była wyznaczona skośnie do pasa z minimalną wysokością pokazów rzędu KILKASET METRÓW! Spotterzy którzy zajęli  sławną górkę przy pasie , niestety samolotów nie widzieli! Więcej szczęścia mieli na Czyżynach mieszkańcy okolicznych wieżowców, nad którymi w ciasnych zwrotach wiły się pokazowe maszyny. Z pozytywów należy wymienić loty w parze Dawida z Goliatem, czyli 800 kilogramowego Sbach-a XA-41 Artura Kielaka z wielkim ponad dwutonowym C-11 Mateusza Stramy, które na pewno podobały się wszystkim. Jak zwykle Extry pod przewodnictwem Adama Labusa nie zawiodły, a krośnieńskie Cellfasty w tej zmiennej pogodzie pokazały pełny profesjonalizm. A wojsko, jak to wojsko, „odwaliło robotę” robiąc przeloty swych samolotów z Balic plus rodzynek w postaci dwóch „rydwanów ognia” Mi-24 w powietrzu i jednego na stojance w dość ciekawym malowaniu. Brak kontaktu wzrokowego publiczności z pilotami, czy to podczas kołowania, czy startu, a także po wylądowaniu negatywnie wpływała na budowanie nastroju podczas pokazów. Duża wysokość lotu maleńkich Piperów powodowała, że publiczność oglądała jakby modele latające. Nawet Jurgis Kairys latał na swym Su-31 za wysoko! Za to niewielu obejrzało piknik od strony kuchni czyli na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim, a warto było. Tam to się działo, starty lądowania, piloci, maszyn , tankowania i ciągła niepewność co do startu, bowiem w ten weekend w Krakowie padał deszcz z każdej chmury. Gośćmi MPL byli: AUSTER MKIV, Hatz Classic, Jak-3M, Chimpruk,Stearman Kaydet, Su-31, Sbach 300(XA-41), Piper Cub, RWD-5R, AN—2, Jak-18, Extra 330, CH-7 Kompress, Bucker-131, AT6Texton/Harvard, Jak3U R2000, MBB Bo-105, M28 Bryza, CASA C-295M, Mi24, Mi2, SW-4 Puszczyk.

Marek „Marco” Rynowski