ATAM #33 (POLSKA, EPPT)

W piątek 16 maja 2025 roku, nad lotniskiem Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej i niedalekim Zalewem Sulejowskim odbyła się 33. edycja projektu Air-to-Air Meeting – wyjątkowe wydarzenie łączące fotografię lotniczą z dynamicznymi pokazami w powietrzu. Uczestnicy mieli okazję uchwycić w obiektywach cztery zupełnie różne, ale równie fascynujące maszyny.

Na początek adrenalina i precyzja – Extra 300, pilotowana przez Macieja Kulaszewskiego z Warsaw Flight Safety, zaprezentowała widowiskowy pokaz akrobacji. Ostre manewry, pionowe wznoszenia i niskie przeloty zachwyciły obserwatorów i otworzyły wydarzenie z prawdziwym rozmachem.

Następnie do powietrznej sesji dołączyła PZL-104 Wilga z Fundacji Nasze Skrzydła – kultowy samolot w polskim lotnictwie, uwielbiany przez fotografów za swoją klasyczną sylwetkę i zdolności do lotów precyzyjnych na małej wysokości. Nie jest to najłatwiejsza maszyna do fotografii ze względu na swoje osiągi oraz dwułopatowe śmigło. Obyśmy mieli więcej okazji do jej fotografowania.

Trzecim uczestnikiem przelotu był legendarny Mig-15/Lim-2 z Fundacji Eskadra. Charakterystyczny dźwięk silnika i historyczna linia kadłuba przeniosły uczestników na chwilę do epoki Zimnej Wojny – to jeden z tych momentów, które zapadają w pamięć na długo. Było szybko, głośno i bardzo dynamicznie.

Zwieńczeniem ATAM #33 był przelot niezwykle rzadko spotykanego w Polsce Mitsubishi MU-2 B-60 Marquise, który na co dzień stacjonuje właśnie w Aeroklubie Ziemi Piotrkowskiej. Smukła sylwetka i wyjątkowa konstrukcja tej maszyny były prawdziwą gratką dla entuzjastów lotnictwa. No i te kolory.

Mikołaj “Ikim” Sałański