AIRSHOW LAAGE – 10-LECIE EUROFIGHTERA W LUFTWAFFE (Niemcy, ETNL)

Z okazji 10 lat wprowadzenia do służby Luftwaffe zaawansowanego wielozadaniowego samolotu Eurofighter Typhoon, Siły Powietrzne Niemiec wspólnie z 73. Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego w Laage w północnych Niemczech postanowiły uczcić tę rocznicę pokazami lotniczymi. Oczywiście ekipy z SPFL na tak niecodziennej uroczystości nie mogło zabraknąć.
Relacje z przebiegu tej nietypowej (jak na realia niemieckie) imprezy należy rozpocząć od przyznania organizatorom uznania za jakość przygotowania i organizacji. Tu po raz kolejny możemy przekonać się, co znaczy niemiecka solidność. Zaczynając od przygotowania miejsc parkingowych, kończąc na rozpoczęciu pokazów ściśle wg programu. Organizatorzy zadbali o właściwe przygotowanie infrastruktury, a także zaplecze gastronomiczne.

Wejście na teren pokazów było możliwe od godziny siódmej, natomiast pokazy dynamiczne rozpoczęły się o godzinie dziesiątej. Program zakładał dwa identyczne bloki pokazów po 1,5 godziny każdy. Pierwszy rozpoczął się o dziesiątej, a drugi o czternastej. Niemniej jednak pokazy były na tyle interesujące i niepowtarzalne, że większość publiczności została do końca imprezy. Głównie za sprawą naszego MiGa-29, za sterami którego siedział ppłk. Piotr KUMAN Iwaszko. Dynamika pokazu oraz kunszt pilotażu w wykonaniu Kumana wywołały u wielu oglądających wielką radość i podziw. Oprócz demonstracji możliwości technicznych oraz pokazu wykonania zadań Typhoonów, można było podziwiać w locie wiele pięknych maszyn będących na wyposażeniu Luftwaffe, jak również przedstawicieli zagranicznych gości. W powietrzu podziwialiśmy i fotografowaliśmy między innymi: Panavia Tornado w wersji IDS oraz ECR, C-160 Transall, latającą cysternę A310, śmigłowiec CH-53 (Sikorsky S-65), śmigłowiec TIGER, Bolkow Bo-105, SAAB JAS-39 Gripena będącego na wyposażeniu sił powietrznych Czech oraz polskiego MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Wystawę statyczną stanowiły w głównej mierze samoloty Typhoon (niemieckie oraz hiszpański) w wielu atrakcyjnych okazjonalnych malowaniach, od których nie można było oderwać ani wzroku, ani obiektywu. Poza nimi prezentowane były Tornada, dwa amerykańskie i jeden duński F-16, C-160 Transall, A310, CH-53, Eurocopter EC 135 P1, A-4 Skyhawk, Bombardier Learjet UC-36A. Największym zainteresowaniem wśród publiczności cieszyły się jednak samoloty Polskich Sił Powietrznych Su-22 ze Świdwina oraz MiG-29 z Mińska.

Łukasz Kulik