ja sie ostatnio bawilem tym
http://wzorniki.eu/opis/2413284/i1display-pro.htmlwraz ze sposobem dzialania przekazanym przez fachowca w temacie i musze powiedziec, ze kalibracja ktora robilem wczesniej, a kalibracja, ktora robilem tym co wyzej to inna bajka
otoz wczesniej kalibrujac odpalalo sie soft, kilka prostych krokow, przykladam czujnik do ekranu, costam sie pogmeralo, dziekujebardzo
z tym urzadzeniem kroki kalibracji wygladaja tak
1) najpierw trzeba sie zastanowic w jakim celu kalibrujemy monitor
- czy zeby przygotowywac zdjecia pod papier - wtedy np. kalibrujemy ekran zeby uzyskac maksymalnosc wieronsc kolorow przy jasnosci odpowiadajac
z grubsza papierowej odbitce czyli 80-90 CCD
- idziemy w poszechnie przyjety "standard" czyli jasnosc 120 CCD - relatywnie niewielkie roznice papier vs odbitka i generalnie dobrze wygladajace na
wiekszosci monitorow (z wyjatkiem jakichs totalny zarowek)
- czy ten robimy glownie z nastaweniem tylko net, olewajac opcje papier, wtedy z jasnoscia sugeruje sie pojsc w okolicach 140-160 CCD
2) jak juz tu sie okreslimy to wtedy kalibrator wyswietla nam kolor bialy, a my uzywajac czujnika kalibracji ustawiamy temperature barwowa monitora, czyli
mowiac kolokwialnie "balans bieli" - czyli regulujac skladowe RGB (wiekszosc monitorow to juz ma) oraz jasnosc ustawiamy parametry bieli tak aby zmierzone
przez kalibrator odpowiadaly wzorcowi wg zadanej jasnosci wyzej
jest to o tyle wazne ze w monitorach w przeciwienstwie do np. balansu w aparacie nie ma po prostu uniwersalnego balansu bieli jak standard typu 6500K a puszce
ale ustawia sie balans bieli dla zadanej jasnosci, bo zmiana np. wartosc R,G czy B w monitorz powoduje nam tez zmiane jasnosci monitora, a co za tym idzie trzeba
ja ustawiajac ten WB korygowac suwakiem jasnosci monitora
wydaje sie skomplikowane, ale 4 linikowa instrukcja + 5 min zabawy pozwala opanowac temat w zupelnosci
3) jak juz mamy tak ustawiony monitor, czyli biel przy zadanej jasnosci jest idealnie biala, to dopiero wtedy puszczamy wlasciwa kalibracje, czyli monitor wyswietla
kolorki, kalibrator mierzy i robi profil dla naszego monitora
4) dodatkowym bonusami w calej zabawie jest ze soft od tego displaya za zakodowanych klikanascie wzornikow kolorow - np. takie PANTONE ktore sprzedaja
rozne sklepy fotograficzne ze niemala kase - i nastepnie po kalibracji mozna sobie zmierzyc jak kolory wyswietlane przez monitor maja sie do tych wzornikow
i gdzie mamy najwieksza zgodnosc, przy ktorych kolorach najwiekszy rozjazd i w jakim stopniu
jest to o tyle przydatne, ze jesli nie mamy monitora ktory mozna kalibrowac sprzetowo - czyli korekcje zapisywane sa w hardware monitora - i to on wyswietla
odpowiednie barwy, wowczas kalibracja - tzw softwarowa - polega na stworzeniu profilu ktory ladowany jest do karty graficznej - to rozwiazanie jest o tyle
gorsze, ze nie jest bezstratna, zawsze taka korekcja powoduje, ze zeby skorygowac costam w kierunku wzorca, costam w ktoryms miejscu nam obcina, dlatego
pkt 4 pozwala sie zaorientowac jak duzy mamy rozjazd
takze tak to generalnie wyglada
osobiscie na dzis kupilbym i1display pro - jesli nie musze kalibrowac drukarek i papierow, jesli chce miec te opcje to color munki photo (ale nie diplay)