FOTO-TECHNIKA > Komputery i oprogramowanie
RAW/NEF a kolorki
kichu:
To ja tez sie troche pobawie w kicha. Mario o fotkach napisze pozniej, ale w kwestii kolorystyki to generalnie cos takiego jako kolory z puszki to jedna wielka sciema :) Za duzo zmiennych.
Po pierwsze sa profile kolorow zaimplementowane przez producenta w puszce (to sie wabi ustawienia Picture
Controls jesli dobrze pamietam). Inaczej moze je miec ustawione Mario, inaczej Ty, a jeszcze inaczej ja. I kazdy
z nas prosto z puchy bedzie dostawal cos innego.
Ja np. w D700 uzywalem DX2 MODE I, bo pasowal mi wizualnie, a pozniej juz nauczylem sie z niego obrabiac
fotki (w sensie traktowac go jako punkt wyjscia). Teraz w S-kach (D300s) uzywam profilu neutralnego.
Profil standardowy jest standardowy tylko z nazwy - producent uznal, ze bedzie ustawiony jako podstawowy w nowych puszkach natomiast nie jest to rowne profilowi neutralnego kolorystycznie. Standardowy ma podbite jesli dobrze pamietam nieco zolcie i czerwienie co powoduje, ze w pewnych warunkach latwo zrobic zdjecie i przepalic
nie tylko foto, co np. kanal czerwony, przez co np. dostaniem foto gdzie nie bedzie detali np. na czerwonym kadlubie samolotu).
Najblizej profilu neutralnego kolorystycznie jest jak sama wskazuje profil neutralny w nowych puchach oraz DX2 Mode II w D300/D700/D3.
To jest jeden aspekt. Drugi to interpretacja kolorow przez wywolywaczke RAW. Kazdy producent softu interpretuje to po swojemu i np. kolorystyczna interpretacja Photoshopa rozni sie od tej Nikonowskiej. CS3 do pewnego momentu w ogole nie kumal profili kolorystycznych Nikona, pozniej dodano je jako wersje Beta do ktoregos Camera Raw. Teraz w CS4 sa na standardziej. Ale i mimo tego kolorki wypluwane przez CS4 i NX2 roznia sie.
Tak samo z interpretacja ustawien balansu bieli, Photoshop ustawienia puchy interpretuje z grubsza i po swojemu, w NX2 mamy dokladnie to co widzimy w puszce.
Trzeci aspekt to balans bieli jako taki i naswietlanie kadru. Jest to scisle zwiazane z pkt pierwszym. Otoz informacje dot naswietlania kadru, ostrzezenia o przeswietlaniu i histogramy wyswietlane przez puszke
nia sa histogramami zarejestrowanego NEFa, ale histogramami obrazka JPG (ktory widzimy na wyswietlaczu)
i ktory na podstawie tego NEFa zostal przez puche wygenerowany. Dlatego tez ustawienie WB ma o tyle znaczenie, ze jesli ustawimy sobie jakis kosmiczny WB i naswietlimy kadr, niby ok wg wysietlacza, a nastepnie
zaczniemy diametralnie grzebac przy WB w kompie, to moze sie okazac, ze sie nie da, bo kadr naswietlilismy
tak, ze ten nasz kosmiczny WB jest ok, a ten przestawiony generuje juz jakies przepalenia (albo ogolne, albo
w ktoryms kanale).
Takze generalnie aspekt kolorow trzeba ogarniac kompleksowo pucha + ustawione wb/profile + wolaczka raw.
Aaa i taka uwaga, jak oceniacie foty na wyswietlaczu to warto patrzec nie tylko na przeswietlenia na duzym ekranie, ale takze zerkac na przeswietlenia w poszczegolnych kanalach (male kolorowe histogramy). Mozna
sobie tez zmieniac czy maga nam migac przestwietlenia dla calej foty czy dla ktoregos kanalu.
kurczak:
--- Cytat: kichu w Styczeń 15, 2010, 02:19:55 pm ---Trzeci aspekt to balans bieli jako taki i naswietlanie kadru. Jest to scisle zwiazane z pkt pierwszym. Otoz informacje dot naswietlania kadru, ostrzezenia o przeswietlaniu i histogramy wyswietlane przez puszke
nia sa histogramami zarejestrowanego NEFa, ale histogramami obrazka JPG (ktory widzimy na wyswietlaczu)
i ktory na podstawie tego NEFa zostal przez puche wygenerowany. Dlatego tez ustawienie WB ma o tyle znaczenie, ze jesli ustawimy sobie jakis kosmiczny WB i naswietlimy kadr, niby ok wg wysietlacza, a nastepnie
zaczniemy diametralnie grzebac przy WB w kompie, to moze sie okazac, ze sie nie da, bo kadr naswietlilismy
tak, ze ten nasz kosmiczny WB jest ok, a ten przestawiony generuje juz jakies przepalenia (albo ogolne, albo
w ktoryms kanale).
Takze generalnie aspekt kolorow trzeba ogarniac kompleksowo pucha + ustawione wb/profile + wolaczka raw.
--- Koniec cytatu ---
Coś mi się tu nie zgadza, czyli twierdzisz, że jesteśmy w stanie skopać NEF? Przecież NEF-a nie przestawiasz zmieniając ustawienia puszki......
NEF, to surowy obraz, który jest zapisany przez matrycę bez jakichkolwiek ingerencji programisty, właśnie dlatego można z niego wyciągnąć dużo, że te nasze wstępne ustawienia, które de facto tyczą się jpg (tak jak pisałeś) są modernizowane, ale nie ustawienia NEF.
kichu:
bardziej chodzi o to, ze sugerujac sie tym co widzimy na wyswietlaczu w puszce (ogladamy obrazek jpg), mozemy np. tak naswietlic nefa (czyli faktycznie matryce), ze jakies duze korekty beda nie do zrobienia, albo bardzo trudne
do zrobienia, np. uzyjemy profilu neutralnie kolorystycznego (bardzo zgaszone kolory), naswietlimy go np. tak, ze czerwony bedzie naswietlony na max prawie) i stwierdzisz teraz w obrobce, ze chcesz zmienic profil kolorystyczny z neutralnego, na "super kolor mocna czerwien" i sie okaze, ze po zmianie kolor czerwony masz nagle przepalony
tu jest przyklad bardzo abstrakcyjny, ale to przynajmniej mi wychodzi przy fotach w mieszanym oswietleniu i ludzkiej skorze, jak nie dopilnuje balansu juz w puszcze na etapie robienia fotki (i np. balans bedzie pojechany w druga strone) to foto naswietli sie tak, ze np. bedzie duzo zoltego a malo skladowej czerwonej i jak bede chcial zjechac troche z zoltego, zdjeciach a podniesc troche czerwonego to zaczna wylazic babole (bo bedziemy np. wyciagac czerwony niedoswietlony kanal, ktory gdybysmy np. inaczej ustawili wb naswietlilibysmy moze ciut inaczej, mocniej)
przy czym matryca np. d700 ma na nizszych iso taki potencjal, ze to jest problem "teoretyczny", natomiast przy wyzszych iso i trudniejszych warunkach (mieszane swiatlo, kontrasty) zaczyna to miec coraz wieksze znaczenie
generalnie temat zakrecony jak sloik z dzemem, tu troche bardziej metodycznie ta kwestia omowiona
http://fotoadency.blogspot.com/2009/05/uniwb.html
generalnie roznice miedzy naswietleniem nefa, a naswietleniem finalnego obrazka najlepiej widac jak sie wola nefy
w capture nx2
masz tu dwa histogramy
1. pierwszy w zakladce 'quick fix' i pokazuje wlasnie co fizycznie zarejestrowala matryca
2. drigi na dole (ten kolorowy) i to sie juz tyczy obrazka ktory obrabiasz po zaaplikowaniu wszystkich poprawek
i teraz jesli ladujesz sobie nefa i widzisz przepal na fotce to patrzysz na wykres w quick fix czy na nim cos gdzies wyjezdza poza skale o gory, jesli tak to na 99% krecac suwakami juz nic nie odzyskasz, bo przepal jest fizycznie na matrycy (za duzo swiatla)
jesli natomiast na wykres na quick fix miesci sie w skali (tak jak tu na przykladzie), a na fotce widzisz przepal (poza skala na tym kolorowym dolnym histogramie, jak np. niebieski kolor)) to znaczy ze informacje sa i spokojnie da sie je wyciagnac, a przepal wylazi tylko przy obecnych ustawieniach koloru/jasnosci itp itd
MarS:
--- Cytat: kurczak w Styczeń 15, 2010, 01:54:44 pm --- Jednak w kwestii czerwieni F5 mam odmienne zdanie. Przed ustaleniem koloru moich F5 sprawdzałem właściwy kolor w necie i w katalogu, który przywiozłem z Axalp 2008, mam też duże plakaty, na których ta czerwień jest inna. Oczywiście gdybym chciał ustawić dokładnie taki sam kolor jak w oryginale to musiałbym siedzieć nad tymi fotkami jeszcze przez kolejne dni :).
--- Koniec cytatu ---
To ja uściśle
Nie twierdzę że ta czerwień jest dokładnie taka jaką można zobaczyć Live na samolotach.
Obrabiająć fotę kieruję sie tym aby podobała sie mi, no i jak sie podoba jeszcze komuś też się cieszę
Ideałem jest sytuacja że to so się uda sfotografować, nie dość ze nie wymaga obróbki to jeszcze się podoba i w dodatku jest identyczne z oryginałem. Ale takie idealne sytuacje mają miejsce barrrrrdzo rzadko. Wieć praktycznie w 99% fot jakoś tam ingerujemy a nawet zmieniająć kontrast zmieniamy kolorystyke. Dlatego przy obróbce kieruje się tym podobaniem, ale jednoczesnie fajnie jest jak efekt finalny nie odbiega za dużo od oryginału, i to mi wystarczy, bo tak jak napisałeś aby np tą czerwień sprowadzić do ideału to było by z tym gzrebania co niemiara, przynajmniej dla mnie. A w tym przypadku ta czerwień przynajmniej dla mnie nie odbiega w jakiś rażący sposób od tego co widzielismy i tyle.
kurczak:
Przeczytałem, wszystko pięknie się zgadza, ale Krzysiu, nadal nie przekonałeś mnie, że mamy jakikolwiek wpływ na NEF w momencie naświetlenia matrycy.
Oczywiście możemy zafałszować pierwsze wrażenie (na monitorku aparatu) zaszytym małym jpg, ale to nie może mieć wpływu na NEF, który wciąż jest nie wywołany i nie reaguje na żadne nasze ustawienia wstępne.
To, co opisałeś o zmianach NEF to są twoje wrażenia, czy poparte dowodami konkrety?
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej