HANGAR PARTY > Hangar Party

Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!

<< < (4/5) > >>

młody:
Bardziej foto. niż lotnictwo.
WB - balans bieli / White Balance
FF - ostrzenie obiektywu przed danym obiektem / Front Focus
BF - ostrzenie obiektywu za danym obiektem / Back Focus
B&W - czarno-białe (zdjęcie) / Black&White
RAW (nef, cr2...) - format zapisu zdjęcia pozwalający na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze.
HDRI (HDR) - technika foto. polegająca na wykonaniu kilku zdjęc tego samego kadru lecz o dużej rozpiętości tonalnej /High Dynamic Range Imaging

Acroluc:
Lotnictwo cywilne - Licencje i uprawnienia - wybrane symbole:

1. Samoloty

- PPL(A) - Private Pilot Licence (Aeroplane) - licencja pilota samolotowego turystycznego
- CPL(A) - Commercial Pilot Licence (Aeroplane) - licencja pilota samolotowego zawodowego
- ATPL(A) - Airline Transport Pilot Licence (Aeroplane - licencja pilota samolotowego liniowego
   Uprawnienia wpisywane do licencji pilota samolotowego:
   SEP(L) - single-engine piston, land (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty jednosilnikowe, tłokowe, lądowe*
   SEP(S) - single-engine piston, sea (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty jednosilnikowe, tłokowe, wodne*
   MEP(L) - multi-engine piston, land (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty wielosilnikowe, tłokowe, lądowe*
   MEP(S) - multi-engine piston, sea (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty wielosilnikowe, tłokowe, wodne*
   TMG - touring motor glider (class) - (klasa) motoszybowiec turystyczny**
   IR - instrument rating - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów***
   FI - uprawnienie instruktora (szkolenia ogólnego)****
   TR ... - uprawnieniem na typ samolotu (type rating)*****
   AGRO - uprawnienie do lotów Agro
   FFF - uprawnienie do wykonywania lotów gaśniczych
   TPR - test pilot rating - uprawnienie pilota doświadczalnego
* - uprawnienia te pozwalają latać, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych wpisów do licencji, na każdym typie samolotu zaliczającego się do danej klasy, przykładowo mając ważne uprawnienie SEP(L) możemy latać na każdym samolocie jednosilnikowym lądowym napędzanym silnikiem tłokowym od małej Cessny do An-2.
** - pozwala latać na każdym typie motoszybowca posiadającego stały napęd (tzn takiego, w którym nie chowa się silnik lub śmigło)
*** - uprawnienia tego nie wpisuje się do ATPL(A), bo warunkiem koniecznym do posiadania tej licencji jest zdobycie uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów
**** - jest to najbardziej ogólne uprawnienie instruktora, ponadto żeby prowadzić szkolenie na daną klasę, do IR albo na dany typ (TR) koniecznym jest posiadanie osobnego, specjalistycznego uprawnienia instruktora
***** - każdy "poważniejszy" typ samolotu, to osobny wpis do licencji, przykładowo piloci latający na Boeingu 737 mają w licencji wpisane TR B737 300-900, na Airbusie 320 - TR A320, itd.
Istnieje jeszcze coś takiego jak klasy samolotów jednosinikowych turbośmigłowych lądowych i wodnych, ale w zasadzie niewiele się to różni od TR

Co do samych licencji, to tak w skrócie, żeby wiadomo było czym się one różnią, bo teoretycznie prawie wszystkie uprawnienia mogą być wpisane do każdej licencji:
 
* z PPL(A) można latać jako dowódca (PIC - pilot in command) lub drugi pilot, bez prawa pobierania za to wynagrodzenia, czyli można latać "rekreacyjnie" lub "społecznie" (np jako pilot holujący szybowce), no i absolutnie nie można latać w przewozie lotniczym;
* z CPL(A) można latać biorąc za to pieniądze, z tym że w przewozie lotniczym na samolotach z załogą wieloosobową można pełnić czynności tylko II pilota;
* z ATPL(A) możesz wszystko czego nie mogą ci z PPL(A) i CPL(A), a najbardziej obrazowo - chcesz być kapitanem "w liniach" musisz mieć ATPL(A)Uprawnienia mają określoną ważność, którą przedłuża się przez egzaminy praktyczne wykonywane z egzaminatorem LKE (Państwowej Lotniczej Komisji Egzamiacyjnej). Przykładowo, jeżeli pilot z ATPL(A) nie przedłużył sobie uprawnienia SEP(L), to mimo, że lata na Boeingu 767 nie może latać na Cessnie 152 nawet gdyby nie wiadomo ile miał na tej Cessnie wylatanych godzin.
"Goła" licencja, w której utraciły ważność wszystkie uprawnienia również nie pozwala na wykonanie jakiegokolwiek lotu (bez instruktora na pokładzie).
Aha, licencja i wszystkie uprawnienia są ważne tylko jeżeli pilot posiada ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie...
I jeszcze jedno - "wpis do licencji" nie oznacza, że ktoś bierze długopis i coś tam bazgrze, tylko trzeba złożyć wniosek, zaświadczenie, opłata, itd...:D
Długopisem wpisuje się tylko przedłużenie uprawnienia, co może zrobić osoba z uprawnieniem egzaminatora LKE.

Reszta innym razem...:)

ziaro:
dodałbym jeszcze, że w lotnictwie ogólnym też jest TR tylko, że zwane laszowaniem i tez się ma wpis w logbook'u a nie w licencji

Acroluc:

--- Cytat: ziaro w Listopad 26, 2010, 01:15:16 am ---dodałbym jeszcze, że w lotnictwie ogólnym też jest TR tylko, że zwane laszowaniem i tez się ma wpis w logbook'u a nie w licencji

--- Koniec cytatu ---
laszowania i inne uprawnienia wpisywane do logbooka (nie do licencji) może pozbieram do kupy w innym poście.

hesja:
Panowie mysle ze nie ma co za głęboko wchodzic
takie podstawy potrzebne nam w ogolnej orientacji wystarcza :)
Electro - dzieki wielkie :P

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej