Jak obiecałem tak zrobiłem, czyli męczymy dalej koleją
Tym razem tematem przewodnim są pierwsze dni służby liniowej zupełnie nowej lokomotywy na polskich torach.
Mianowicie najnowszy, moim zdaniem bardzo udany produkt polskiego producenta z Nowego Sącza "Griffin" firmy Newag z serii EU160 o numerze bocznym 028. Jest to jedna najnowszych a zarazem ostatnich wyprodukowanych lokomotyw z prawa opcji na zakup 10 dodatkowych sztuk zamówionych przez PKP Intercity elektrowozów po udanym i szybko zrealizowanym zamówieniu na 20 sztuk z opcji podstawowej. Warto tutaj zaznaczyć, że jest to przełomowa seria pojazdów na polskich szlakach, ponieważ jest to pierwsze tak duże zrealizowane w całości i co ważne odebrane zamówienie przez PKP od czasów głębokiego PRL-u seria pojazdów
Pomimo, że zakładano pierwotnie aby pojazdy miały prędkość konstrukcyjną na poziomie minimum 200 km/h to przez względy polityczne postanowiono zmniejszyć wymagania w przetargu do 160km/h. Pomimo tych zawirowań drugi spory producent taboru szynowego jakim jest Bydgoska PESA nie wygrała przetargu dla PKP IC - (zdecydowanie bardzo dobrze się stało). Tym samym mamy już obecnie na szlaku 30 nowoczesnych lokomotyw, spełniających najnowsze europejskie normy, mające na pokładzie system ETCS poziomu 2, który w dużym uproszczeniu, możemy powiedzieć że umożliwia nam bezpieczną i autonomiczną jazdę po szlakach wyposażonych oraz certyfikowanych do jazdy pod pełnym nadzorem ETCS-u, co umożliwiło jazdę z prędkościami powyżej 130km/h w pojedynczej obsadzie kabiny maszynisty. Wcześniej było w Polsce praktycznie niespotykane aby można było prowadzić pociagi 160km/h nie mając na pokładzie dwóch maszynistów.
Uff, to może tyle tytułem szybkiego i zbędnego wstępu który chciałem przekazać dla ciekawych co my tu mamy pod tą piękną zabytkową halą wrocławskiego dworca głównego.
1
2
3
4
5
6