Forum Stowarzyszenia Polskich Fotografów Lotniczych AIR-ACTION

HANGAR PARTY => Hangar Party => Wątek zaczęty przez: hlynur w Kwiecień 18, 2011, 08:28:47 pm

Tytuł: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: hlynur w Kwiecień 18, 2011, 08:28:47 pm
Dlaczego tak latają?
Zawsze się zastanawiałem dlaczego samolot z Dubaju do NY leci trasą: przez Polskę, Norwegię, Iceland, Nową Funlandię a nie na szagę przez Maroko.
Zresztą z Frankfurtu do Pekinu czy Singapuru też dziwną trajektorię przez Finlandię obiera......
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Rzepka w Kwiecień 18, 2011, 08:32:56 pm
Z tego co wiem jest po prostu krócej... Każda kula (a ziemię uznaje się za kule mimo iż nią nie jest) ma tzw. koło wielkie jest to największy okrąg jaki można wpisać w kulę i jeśli trasa przelotu przebiega właśnie po tym kole wielkim jest ona najkrótsza choć pozornie wydaje się dłuższa :) Jak źle mówię to mnie poprawcie ;)
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Eskimos w Kwiecień 18, 2011, 08:35:38 pm
Dokladnie, krotsza trasa jest lecac polnocna trasa, taki urok mieszkania na okraglym kamieniu   ;)

latanie przez Helsinki wynika z tego ze to najdalej na polnoc i wschod wysuniety europejski port lotniczy (chodzi o wielkosc, ilosc pasazerow, mozliwosc przesiadki itp kalkulacje . )
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Amon w Kwiecień 18, 2011, 08:38:03 pm
Kształt kuli to chyba nie ma nic do tego, tylko raczej korytarze powietrzne.
Taki inny przypadek - do Stanów leci się 10h a wraca 11h - ta sama droga, tylko chyba inny korytarz powietrzny.

A miejsca międzylądowań z tego co słyszałem są też uzależnione od opłat lotniskowych/umów/cen paliw (tankowanie w trakcie międzylądowania) itp.

Jeśli się mylę, to z chęcią też wysłucham innych informacji na ten temat. A najwięcej to pewnie powie na ten temat kopeniek.
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Eskimos w Kwiecień 18, 2011, 08:41:12 pm
Jakim problemem byloby zrobic korytarze powietrzne nad atlantykiem ? Niestey 90% kursow Europa-Ameryka Polnocna lata nad Grenlandia (krotsza trasa) : )






Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Amon w Kwiecień 18, 2011, 08:42:33 pm
Ale te korytarze to chyba są jakoś uzależnione od wiatrów/prądów jakiś - czegoś tam atmosferycznego. Tak mi ktoś kiedyś mówił, ale nic z tego nie rozumiem :).
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: volt w Kwiecień 18, 2011, 08:42:52 pm
Jest tak jak mówi Rzepka i Eskimos :) Patrząc na mapę trasy są robione po łuku. Ale Ziemia jest przecież okrągła (choć nie jest :P), a mapa płaska ;) Poza tym lata się tak, jak powieje. Na 10-godzinnej trasie można na ten przykład nadrobić 3-godzinne opóźnienie.
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Amon w Kwiecień 18, 2011, 08:44:14 pm
No to i tak nic z tego nie rozumiem, ale niech tak pozostanie ;).
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Eskimos w Kwiecień 18, 2011, 08:44:54 pm
Wystarczy zerknac sobie od czasu do czasu na www.flightradar24.com (http://www.flightradar24.com) , znalezc tam samolot lecacy nad Atlantykiem to chyba cud i nie mam na mysli jakis lokalnych przelotow miedzy wysepkami : )
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Rzepka w Kwiecień 18, 2011, 08:48:16 pm
Heh amon weź piłkę zaznacz dwa punkty i połącz je sznurkiem po prostej a potem spróbuj po łuku potem sprawdź przy której wersji sznurek łączący punkty jest krótszy ;)
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: hlynur w Kwiecień 18, 2011, 08:48:45 pm
Amon- nie patrz na czas przelotu bo to jest złudne. Poprawka na ruch obrotowy ziemi......
 
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Eskimos w Kwiecień 18, 2011, 08:48:52 pm
No to i tak nic z tego nie rozumiem, ale niech tak pozostanie ;).

Najwazniejsze

- jest krocej a co za tym idzie oszczedniej

- po drodze jest gdzie wyladowac w razie "W" ( Wielka Brytania, Islandia, Grenlandia, Kanada)

Oczywiscie to tylko dotyczy lotow na polnocna polkule : )
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Amon w Kwiecień 18, 2011, 08:52:09 pm
Amon- nie patrz na czas przelotu bo to jest złudne. Poprawka na ruch obrotowy ziemi......

No właśnie też tak kiedyś myślałem, ale zostało mi to wybite z głowy, bo... do stanów lecisz godzinę dłużej gdy lecisz "pod prąd" kręcenia się Ziemii, a godzinę krócej jak z prądem. Czyli cała teoria tu runęła. Podobno sam ruch ziemii ma wpływ na lot baaaaardzo minimalny, prawie niezauważalny - dopóki samolot znajduje się w atmosferze. A te przyspieszenie godzinne to efekt właśnie "lepszych"(?) wiatrów w korytarzu. Nie pamiętam kto mi o tym mówił, ale jakoś tak dawno temu sobie to tak wytłumaczyłem i zostało.
Jak plotę to sorry ;).
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: nurek w Kwiecień 18, 2011, 08:57:20 pm
Dochodzą do tego względy bezpieczeństwa.
Maszyny dwusilnikowe muszą mieć lotnisko zapasowe w odległości 1 h lotu. Nie ma za wiele typów, które mają więcej niż dwa silniki.
Stąd tak naprawdę dobrym wyborem sprzętu dla VIPów są Falcony.
Ale może poczekajmy na Kopenka, on jest specem więc będzie wiedział o co kaman z tym lataniem przez Grenlandię i Nową Funlandię.
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: hlynur w Kwiecień 18, 2011, 09:01:28 pm
Dochodzą do tego względy bezpieczeństwa.
Maszyny dwusilnikowe muszą mieć lotnisko zapasowe w odległości 1 h lotu. Wiecej niżdwu silnikowych za wiele typów nie ma (koszty).

I to jest logiczny i wytłumaczalny argument.

A już chciałem teorię Kopernika obalić.
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: kichu w Kwiecień 18, 2011, 09:21:46 pm
Amon z wiatrem jest prosta zasada

lecac z wiatrem predkosc wzgledem ziemi to suma predkosci samolotu i predkosci wiatru

pod wiatr predkosc wzgledem ziemi to samolot - wiatr

a jesli chodzi o te wzgledy bezpieczenstwa co pisze nurek to pogoglujcie sobie za haslem "ETOPS"
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: deoc w Kwiecień 18, 2011, 09:29:23 pm
ja zawsze myslalem ze bynajmniej po europie/afryce lataja tak dziwnie - "od lotniska do lotniska" :) czyli aby miec gdzie w razie czego sie zglosic i wyladowac...
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: BNOVY w Kwiecień 18, 2011, 10:12:18 pm
W locie między Europą, a Stanami (albo na odwrót) masz wiatr w plecy ( ostatnio czytałem o tailwindzie ok. 310 km/h), więc lecisz szybciej, więc tak jak pisze volt- można nadrobić 2 czy 3h spóznienia :)
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: volt w Kwiecień 18, 2011, 10:26:03 pm
W locie między Europą, a Stanami (albo na odwrót) masz wiatr w plecy ( ostatnio czytałem o tailwindzie ok. 310 km/h), więc lecisz szybciej, więc tak jak pisze volt- można nadrobić 2 czy 3h spóznienia :)

Rekordowy tailwind miał coś w granicach 530+ km/h :P
Tytuł: Odp: Trasy przelotów
Wiadomość wysłana przez: Maciekross w Kwiecień 19, 2011, 08:50:58 pm
Nie wiem czy bylo to wspominane ale czytalem gdzies ze samoloty maja takie a nie inne trasy rowniez ze wzgledu na bezpieczenstwo , jesli mialby leciec prosto z USA do Pol scinajac Atlantyk to nie mialby mozliwosci wyboru lotnisk zapasowych w razie awarii wypadku , mysle ze tez duza role graja tutaj wlasnie te wspomniane juz wczesniej wzgledy bezpieczenstwa .