To ja tez sie troche pobawie w kicha. Mario o fotkach napisze pozniej, ale w kwestii kolorystyki to generalnie cos takiego jako kolory z puszki to jedna wielka sciema
Za duzo zmiennych.
Po pierwsze sa profile kolorow zaimplementowane przez producenta w puszce (to sie wabi ustawienia Picture
Controls jesli dobrze pamietam). Inaczej moze je miec ustawione Mario, inaczej Ty, a jeszcze inaczej ja. I kazdy
z nas prosto z puchy bedzie dostawal cos innego.
Ja np. w D700 uzywalem DX2 MODE I, bo pasowal mi wizualnie, a pozniej juz nauczylem sie z niego obrabiac
fotki (w sensie traktowac go jako punkt wyjscia). Teraz w S-kach (D300s) uzywam profilu neutralnego.
Profil standardowy jest standardowy tylko z nazwy - producent uznal, ze bedzie ustawiony jako podstawowy w nowych puszkach natomiast nie jest to rowne profilowi neutralnego kolorystycznie. Standardowy ma podbite jesli dobrze pamietam nieco zolcie i czerwienie co powoduje, ze w pewnych warunkach latwo zrobic zdjecie i przepalic
nie tylko foto, co np. kanal czerwony, przez co np. dostaniem foto gdzie nie bedzie detali np. na czerwonym kadlubie samolotu).
Najblizej profilu neutralnego kolorystycznie jest jak sama wskazuje profil neutralny w nowych puchach oraz DX2 Mode II w D300/D700/D3.
To jest jeden aspekt. Drugi to interpretacja kolorow przez wywolywaczke RAW. Kazdy producent softu interpretuje to po swojemu i np. kolorystyczna interpretacja Photoshopa rozni sie od tej Nikonowskiej. CS3 do pewnego momentu w ogole nie kumal profili kolorystycznych Nikona, pozniej dodano je jako wersje Beta do ktoregos Camera Raw. Teraz w CS4 sa na standardziej. Ale i mimo tego kolorki wypluwane przez CS4 i NX2 roznia sie.
Tak samo z interpretacja ustawien balansu bieli, Photoshop ustawienia puchy interpretuje z grubsza i po swojemu, w NX2 mamy dokladnie to co widzimy w puszce.
Trzeci aspekt to balans bieli jako taki i naswietlanie kadru. Jest to scisle zwiazane z pkt pierwszym. Otoz informacje dot naswietlania kadru, ostrzezenia o przeswietlaniu i histogramy wyswietlane przez puszke
nia sa histogramami zarejestrowanego NEFa, ale histogramami obrazka JPG (ktory widzimy na wyswietlaczu)
i ktory na podstawie tego NEFa zostal przez puche wygenerowany. Dlatego tez ustawienie WB ma o tyle znaczenie, ze jesli ustawimy sobie jakis kosmiczny WB i naswietlimy kadr, niby ok wg wysietlacza, a nastepnie
zaczniemy diametralnie grzebac przy WB w kompie, to moze sie okazac, ze sie nie da, bo kadr naswietlilismy
tak, ze ten nasz kosmiczny WB jest ok, a ten przestawiony generuje juz jakies przepalenia (albo ogolne, albo
w ktoryms kanale).
Takze generalnie aspekt kolorow trzeba ogarniac kompleksowo pucha + ustawione wb/profile + wolaczka raw.
Aaa i taka uwaga, jak oceniacie foty na wyswietlaczu to warto patrzec nie tylko na przeswietlenia na duzym ekranie, ale takze zerkac na przeswietlenia w poszczegolnych kanalach (male kolorowe histogramy). Mozna
sobie tez zmieniac czy maga nam migac przestwietlenia dla calej foty czy dla ktoregos kanalu.