Autor Wątek: Trasy przelotów  (Przeczytany 1080 razy)

hlynur

  • Wiadomości: 2461
    • Zobacz profil
Trasy przelotów
« dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:28:47 pm »
Dlaczego tak latają?
Zawsze się zastanawiałem dlaczego samolot z Dubaju do NY leci trasą: przez Polskę, Norwegię, Iceland, Nową Funlandię a nie na szagę przez Maroko.
Zresztą z Frankfurtu do Pekinu czy Singapuru też dziwną trajektorię przez Finlandię obiera......

Rzepka

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 3301
  • Modelarz :)
    • Zobacz profil
    • RzepkaPHOTO
  • Skąd: Bielsko-Biała (EPBA)
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:32:56 pm »
Z tego co wiem jest po prostu krócej... Każda kula (a ziemię uznaje się za kule mimo iż nią nie jest) ma tzw. koło wielkie jest to największy okrąg jaki można wpisać w kulę i jeśli trasa przelotu przebiega właśnie po tym kole wielkim jest ona najkrótsza choć pozornie wydaje się dłuższa :) Jak źle mówię to mnie poprawcie ;)
Pozdrawiam :)

Eskimos

  • Wiadomości: 1765
    • Zobacz profil
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:35:38 pm »
Dokladnie, krotsza trasa jest lecac polnocna trasa, taki urok mieszkania na okraglym kamieniu   ;)

latanie przez Helsinki wynika z tego ze to najdalej na polnoc i wschod wysuniety europejski port lotniczy (chodzi o wielkosc, ilosc pasazerow, mozliwosc przesiadki itp kalkulacje . )
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2011, 08:38:17 pm wysłana przez Eskimos »

Amon

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 7966
  • tri dablju tim
    • Zobacz profil
    • amon photography
  • Skąd: Warszawa
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:38:03 pm »
Kształt kuli to chyba nie ma nic do tego, tylko raczej korytarze powietrzne.
Taki inny przypadek - do Stanów leci się 10h a wraca 11h - ta sama droga, tylko chyba inny korytarz powietrzny.

A miejsca międzylądowań z tego co słyszałem są też uzależnione od opłat lotniskowych/umów/cen paliw (tankowanie w trakcie międzylądowania) itp.

Jeśli się mylę, to z chęcią też wysłucham innych informacji na ten temat. A najwięcej to pewnie powie na ten temat kopeniek.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2011, 08:39:43 pm wysłana przez Amon »

Eskimos

  • Wiadomości: 1765
    • Zobacz profil
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:41:12 pm »
Jakim problemem byloby zrobic korytarze powietrzne nad atlantykiem ? Niestey 90% kursow Europa-Ameryka Polnocna lata nad Grenlandia (krotsza trasa) : )







Amon

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 7966
  • tri dablju tim
    • Zobacz profil
    • amon photography
  • Skąd: Warszawa
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:42:33 pm »
Ale te korytarze to chyba są jakoś uzależnione od wiatrów/prądów jakiś - czegoś tam atmosferycznego. Tak mi ktoś kiedyś mówił, ale nic z tego nie rozumiem :).

volt

  • Wiadomości: 3364
    • Zobacz profil
  • Skąd: Ząbki
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:42:52 pm »
Jest tak jak mówi Rzepka i Eskimos :) Patrząc na mapę trasy są robione po łuku. Ale Ziemia jest przecież okrągła (choć nie jest :P), a mapa płaska ;) Poza tym lata się tak, jak powieje. Na 10-godzinnej trasie można na ten przykład nadrobić 3-godzinne opóźnienie.
Z pozdrowieniami pod wysokim napięciem,
volt vel. amper ;)


Amon

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 7966
  • tri dablju tim
    • Zobacz profil
    • amon photography
  • Skąd: Warszawa
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:44:14 pm »
No to i tak nic z tego nie rozumiem, ale niech tak pozostanie ;).

Eskimos

  • Wiadomości: 1765
    • Zobacz profil
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:44:54 pm »
Wystarczy zerknac sobie od czasu do czasu na www.flightradar24.com , znalezc tam samolot lecacy nad Atlantykiem to chyba cud i nie mam na mysli jakis lokalnych przelotow miedzy wysepkami : )

Rzepka

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 3301
  • Modelarz :)
    • Zobacz profil
    • RzepkaPHOTO
  • Skąd: Bielsko-Biała (EPBA)
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:48:16 pm »
Heh amon weź piłkę zaznacz dwa punkty i połącz je sznurkiem po prostej a potem spróbuj po łuku potem sprawdź przy której wersji sznurek łączący punkty jest krótszy ;)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2011, 08:57:32 pm wysłana przez Rzepka »
Pozdrawiam :)

hlynur

  • Wiadomości: 2461
    • Zobacz profil
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:48:45 pm »
Amon- nie patrz na czas przelotu bo to jest złudne. Poprawka na ruch obrotowy ziemi......
 

Eskimos

  • Wiadomości: 1765
    • Zobacz profil
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:48:52 pm »
No to i tak nic z tego nie rozumiem, ale niech tak pozostanie ;).

Najwazniejsze

- jest krocej a co za tym idzie oszczedniej

- po drodze jest gdzie wyladowac w razie "W" ( Wielka Brytania, Islandia, Grenlandia, Kanada)

Oczywiscie to tylko dotyczy lotow na polnocna polkule : )

Amon

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 7966
  • tri dablju tim
    • Zobacz profil
    • amon photography
  • Skąd: Warszawa
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:52:09 pm »
Amon- nie patrz na czas przelotu bo to jest złudne. Poprawka na ruch obrotowy ziemi......

No właśnie też tak kiedyś myślałem, ale zostało mi to wybite z głowy, bo... do stanów lecisz godzinę dłużej gdy lecisz "pod prąd" kręcenia się Ziemii, a godzinę krócej jak z prądem. Czyli cała teoria tu runęła. Podobno sam ruch ziemii ma wpływ na lot baaaaardzo minimalny, prawie niezauważalny - dopóki samolot znajduje się w atmosferze. A te przyspieszenie godzinne to efekt właśnie "lepszych"(?) wiatrów w korytarzu. Nie pamiętam kto mi o tym mówił, ale jakoś tak dawno temu sobie to tak wytłumaczyłem i zostało.
Jak plotę to sorry ;).

nurek

  • Wiadomości: 4841
  • piloci do maszyn!
    • Zobacz profil
    • mój świat fotografii lotniczej
  • Skąd: EPLL/EPKK
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 18, 2011, 08:57:20 pm »
Dochodzą do tego względy bezpieczeństwa.
Maszyny dwusilnikowe muszą mieć lotnisko zapasowe w odległości 1 h lotu. Nie ma za wiele typów, które mają więcej niż dwa silniki.
Stąd tak naprawdę dobrym wyborem sprzętu dla VIPów są Falcony.
Ale może poczekajmy na Kopenka, on jest specem więc będzie wiedział o co kaman z tym lataniem przez Grenlandię i Nową Funlandię.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2011, 09:27:08 pm wysłana przez nurek »
Pozdrawiam

hlynur

  • Wiadomości: 2461
    • Zobacz profil
Odp: Trasy przelotów
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 18, 2011, 09:01:28 pm »
Dochodzą do tego względy bezpieczeństwa.
Maszyny dwusilnikowe muszą mieć lotnisko zapasowe w odległości 1 h lotu. Wiecej niżdwu silnikowych za wiele typów nie ma (koszty).

I to jest logiczny i wytłumaczalny argument.

A już chciałem teorię Kopernika obalić.