W poszukiwaniu lotniczych wrażeń udało nam się dotrzeć na pustynię NEGEV w Izraelu i wziąć udział w dniu prasowym
zorganizowanym 15 listopada przy okazji odbywających się w bazie Ovda ćwiczeń Blue Flag 2017.
Była to okazja żeby zobaczyć nasze 'Efki' w zupełnie innym otoczeniu, ale przede wszystkim okazja zobaczenia
na własne oczy maszyn IAF w ich naturalnym, pustynnym środowisku.
Organizacja samej imprezy wzorowa może nie była, czasu na płycie lotniska mieliśmy bardzo mało, ale wszelkie niedostatki
rekompensowało tempo wydarzeń i liczba rozmaitość maszyn, które wzniosły się w powietrze. Działo się na prawdę sporo.
Wielkie dzięki dla Przemka 'Youziego' Szynkory za bardzo ciekawe opisy do zdjęć i wyszperanie wszystkich
tych ciekawostek z jego przepastnej biblioteki!!!
No i przepraszam za monstrualnie długi post, ale nie chciałem rozbijać go na dwa wątki.
01.
Jedne z pierwszych „do boju” wystartowały F-15 Baz (Sokół) ze 106. Spearhead squadron .
Na zdjęciu '560' o zupełnie bezpretensjonalnej nazwie własnej „Sprawiedliwość”.
02.
Nasz „Jastrząb” na tle lokalnego krajobrazu... Cóż, od razu widać, że to na pewno nie są okolice Łodzi...
.
Oficjalnie naszymi ef-kami podczas BlueFlag'17 powozili piloci z 10ELT.
03.
Kolejna „piętnastka” … tym razem o uroczym imieniu „Huragan”.
Gdzieś tam nad pustynią Negev czekają na nią niemieckie „Jurgeny”... Ciekawe kto wygra?
04.
Do portreciku pięknie pozuje pilot 106. eskadry w maszynie o imieniu „Pantera”.
Jak widać nie jest to byle jaka maszyna. Prezentowana tu „piętnastka” to jedna z trzech maszyn tego typu na której zestrzelono
po cztery samoloty przeciwnika. Na '802' 9 czerwca 1982 roku kpt. Melnik zestrzelił rakieta Python-3 syryjskiego MiGa-21.
W tej samej walce jego skrzydłowy zniszczył drugiego Fishbeda przy użyciu działka(!). Dzień później na tej samej maszynie
kpt. Kanaani zestrzelił dwa (również syryjskie) MiGi-23. Zwycięstwa również uzyskano za pomocą rakiet Python-3.
W 1991roku na skutek wypadku podczas lądowania maszyna odniosła bardzo poważne uszkodzenia. Na szczęście po remoncie
i przebudowie do standardu Improved Baz róciła do służby.
05.
Do swojej misji rusza grecki F-16 z 335 eskadry „tygrysiej”.
06.
Kolejny portrecik. Tym razem załogi F-16D Barak z 109.Valey squadron.
07.
Do swojej misji startuje francuski Mirage 2000D z dywizjonu „Ardennes” z bazy w Nancy.
Francuzi wykonali dla nas piękny start długo ciągnąc kosiakiem nad pasem by potem pójść pionowo w górę.
08.
Kolejne „Baz-y” ruszają na łowy.
09.
Eurofighter z JG73 ląduje po odbytej misji. Z tarczą czy na tarczy?
BlueFlag'17 była pierwszą wizytą niemieckich Eurofighter-ów w Izraelu.
10.
Chwilę później wylądowali „sparing partnerzy” niemieckich Eurofighterów.
11.
Barak ze 109. Kołuje na miejsce postojowe.
12.
Nie,nie… to nie pokazy w Krzesinach. Nad pustynia Negev pohasał sobie również nasz „Tygrysek”.
13.
Kolejny weteran powietrznych walk. F-15A Baz ze 133. Twin Tail squadron o nazwie własnej „Strzelec”.
Na tej „piętnastce” 11 czerwca 1982 roku mjr Joram Peled zestrzelił dwa syryjskie MiGi-23 za pomocą rakiet AIM-7F Sparrow. Maszyny z tej jednostki
brały również udział (jako powietrzna eskorta) w słynnej operacji „Opera” czyli zniszczeniu Irackiego reaktora jądrowego Osirak 7 czerwca 1981 roku.
14.
Kolejny Barak idzie dynamicznie w górę.
15.
Na to czekaliśmy! F-16I Sufa (Burza) kołuje na start.
Jest to wersja F-16D (50/52) specjalnie zmodyfikowana i wyposażona wg. wymagań IDF. Większość systemów awioniki, samoobrony
i walki elektronicznej jest produkcji izraelskiej. Jest to maszyna stricte uderzeniowa. W kabinie, na miejscu za pilotem swoje „biuro”
ma operator systemów uzbrojenia. Pierwsze dwie Suf-y weszły na wyposażenie IDF w 2004 roku. Ostatnie egzemplarze z puli 102 egzemplarzy
wylądowały w baze Ramat David w 2009r. Wtedy też ogólna liczba F-16 w IDF osiągnęła poziom... 362 sztuk (!).
Jest to bardzo ciekawa maszyna, którą bardzo rzadko można zobaczyć w Europie.
16.
Włoski Tornado ECR podchodzi do lądowania.
17.
Sufa z 107. Orange Tail Squadron stratuje do swojej misji.
18.
19.
F-16 C Barak ze 101. First Combat Squadron.
„Pierwsza bojowa” to najstarsza jednostka bojowa IDF powstała w 1948 roku, zaledwie sześć dni po ogłoszeniu niepodległość i od razu wzięła
udział w pierwszej wojnie arabsko-izraelskiej, która niedługo potem wybuchła. Jej pierwszymi maszynami bojowymi były (obok Spitfire-ów) Avie-C-199 czyli
czeskie kopie Bf-109G nazywane lokalnie „Mułami”
. Dziś 101. śmiga nad pustynią na nowoczesnych F-16 C.
20.
Na BlueFlag'17 nie zabrakło również USAF. Gwieździsty sztandar reprezentowali na swoich F-16. „Blizzards” z bazy w Aviano.
21.
I jeszcze raz Sufa w pełnej krasie. Łatwo tu zobaczyć czym różni się ta maszyna choćby od naszych F-16D.
22.
Do akcji wyruszają „Agresorzy” czyli F-16C z 115. Flying Dragons squadron.
Jest to jednostka specjalizująca się w odtwarzaniu sił oraz taktyki przeciwnika. Oprócz „szesnastek” posiada na wyposażeniu śmigłowce AH-1
oraz różne systemy obrony powietrznej. Jest to jedyna taka jednostka w IDF. Główna bazą 115. jest Baza Ovda czyli miejsce gdzie odbywają się całe ćwiczenia.
23.
24.
Nasza wizyta powoli zbliża się ku końcowi. Maszyny wracają z wykonanych misji.
Na zdjęciu Baz 455 „Wichura”. Ta maszynka też „sporo widziała”.
W czerwcu 1982 roku lecący na niej Mickey Lev zgłosił zestrzelenie MiGa-21,
a kilka lat później, bo w 1985 roku skutecznie zrzucono z niej bombę GBU-15, która (z kilkoma innymi) zniszczyła kwaterę główną OWP w Tunisie.
Jak widać nie tylko u nas, pozostają w służbie maszyny dostarczone jeszcze w latach osiemdziesiątych
.
25.
Portrecik dla załogi Baz-a „450” o sympatycznym imieniu „Miecz obosieczny”.
26.
Za taki widok można oddać wiele...
27.
28.
Jeszcze na koniec izraelski „Herky” uchwycony tuż przed zachodem słońca, już spoza bazy.
.