Forum Stowarzyszenia Polskich Fotografów Lotniczych AIR-ACTION

HANGAR PARTY => Hangar Party => Wątek zaczęty przez: Litwiński w Listopad 19, 2010, 07:57:54 pm

Tytuł: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Litwiński w Listopad 19, 2010, 07:57:54 pm
(edit hesja - wpisujcie znane Wam NAJWAŻNIEJSZE skróty, ew. poprawiajcie a moderatorzy usuną wszelką dyskusję w tym wątku, proszę fachowców o wskazywanie które są ważne a które nadają się zupełnie do niczego)
PPL-licencja dla latania "rekreacyjnego"
PPL(A) licencja samolotowa
PPL(H) licencja pilota smigłowcowego
PPL(G) licencja pilota szybowcowego
MEP(L) multi engine pisten land czyli licencja na wielo-silniki
CPL(L) licencja zawodowa (nie liniowa!)
ATPL(A) licencja liniowa uzupełnienie
CPL(L) (A w nawiasie zmienia sie tak samo jak A po PPL... w zaleznosci od typu statku powietrznego)
QNH cisnienie na danym lotnisku na wysokosci morza podawane przez kontrolera
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: kifcio w Listopad 19, 2010, 08:55:05 pm
ATIS - służba automatycznej informacji lotniskowej
ACARS - lotniczy system adresowania i przekazywania wiadomosci / aircraft communication adressing and reporting system
AIP - zbior informacji lotniczych / aeronautical information publication
AIS - słuzba informacji lotniczej / aeronautical information services
ATC - kontrola ruchu lotniczego / air traffic control
ATM - zarządzanie ruchem lotniczym / air traffic managment
FMS - system zarządzania lotem  :P   / flight managment system
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Litwiński w Listopad 19, 2010, 09:08:22 pm
EFIS-elektroniczny system kontroli lotu samolotem.
IFR-lot według wskazan przyrzadow (bez widocznosci ziemi).
VTOL-pionowy start i ladowanie.
STOL-krotki start i krotkie ladowanie.
STOVL-krotki start pionowe ladowanie.
VSTOL-pionowy krotki start i ladowanie
Szklany kokpit (glass cocpit)-potoczne okreslenie elektronicznego systemu informacji lotu, ktorego pomiary sa zintegrowane na monitorach
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: młody w Listopad 19, 2010, 10:23:25 pm
IATA - Międzynarodowe Zrzeszenie Przewożników Powietrznych / International Air Transport Association
ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego / International Civil Aviation Organization
(Wiele osób się o to pyta)
REG. - Rejestracja (tu samolotu) / Registration

NOTAM - zawiadomienie, zawierające informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianie urządzeń lotniczych, służb, procedur lub też istnienia niebezpieczeństwa dla żeglugi powietrznej, których podanie na czas personelowi zainteresowanemu operacjami lotniczymi jest istotne / NOtice To AirMan

ILS - radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia / Instrument Landing System
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 19, 2010, 10:44:40 pm
to parę z małego lotnictwa i nie tylko

ADF (automatic direction finder) – radiokompas
ADI (attitude/director indicator) – sztuczny horyzont/wskaźnik dyspozycyjny
AWY (airway) – droga lotnicza, trasa lotnicza

strefy
CTR (control terminal area) – strefa kontrolowania lotniska
ATZ - Strefa Ruchu Lotniskowego (Aerodrome Traffic Zone)
TSA - strefa czasowo wydzielona
TRA - strefa czasowo zarezerwowana
TMA - rejon kontrolowania węzła lotnisk
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: młody w Listopad 19, 2010, 10:50:34 pm
To ja wrzuce jeszcze alfabet fonetyczny ICAO / NATO

A - alfa              E - echo            I - india            M - mike                  Q - quebec           U - uniform         Y- yankee
B - bravo           F - foxtrot         J - juliett           N - november          R - romeo             V - victor            Z- zulu
C - charlie         G - golf              K - kilo             O - oscar                  S - sierra             W - whisky   
D - delta           H - hotel            L - lima             P - papa                  T - tango              X- x-ray
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 19, 2010, 10:57:00 pm
QFE - ciśnienie na progu pasa, najczęściej używane w lotach akro, agro, ppoż
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: młody w Listopad 19, 2010, 10:58:53 pm
Takie banalne... ale jak mówiłem dużo ludzi nie wie ocb. :P

RWY - Droga stratowa / Runway
ARR - Przylot / Arrive
DEP - Odlot / Departure
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 19, 2010, 11:03:32 pm
To jak mamy CTR i RWY to:

taxiway - droga kołowania
APP - approach - zbliżanie
APR - apron - stojanka w aeroklubach zwana betonką
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: młody w Listopad 19, 2010, 11:08:38 pm
Hmmm ok... więc tak co do foto. zauwazyłem takie skróty:

IMHO - Moim skromnym zdaniem / In My Humble Opinion
LD - Lewy dół
LG - Lewa góra
PD - Prawy dół
PG - Prawa góra
GO - Głębia ostrości

Właśnie pisałem APP i APR ale po poście hesji już się powstrzymałem :P
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 19, 2010, 11:30:29 pm
Jak lotnictwo i reszta to przydałaby się pogoda:

METAR – raport o pogodzie. METAR jest akronimem od METeorological Aerodrome Report.
VOLMET - lotnicza służba meteorologiczna, podająca stan pogody na lotniskach i trasach przelotów samolotów.
TAF (ang. Terminal Aerodrome Forecast) – depesza zawierająca prognozę pogody dla konkretnego miejsca (lotniska).
GAMET (General Aviation METeorological Information) to prognoza obszarowa dotycząca  warunków meteorologicznych na małych wysokościach, w rejonie FIR-u lub jego części, do poziomu lotu FL 100 (FL 150 w terenie górzystym).
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 19, 2010, 11:38:08 pm
FIR - rejon informacji powietrznej, u nas tylko jeden Warszawa, jak kraj jest większy może być parę FIR-ów
FL150 - poziom lotu, w tym przypadku 15000 stóp. Powierzchnia baryczna o określonym ciśnieniu oddzielona od innych takich powierzchni o określoną różnicę ciśnienia i odniesiona do specyficznej wartości ciśnienia zwanego ciśnieniem standardowym o wartości 1013,25 hPa (760 mmHg).
Najlepiej to pokazać na rysunku. Sam się na nim tego uczyłem.
(http://pu.i.wp.pl/k,MTA1NjM3ODMsNDU3NDUxNDA=,f,nastawienie.jpg)
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: sqpien w Listopad 20, 2010, 12:50:06 am
no to i ja , bo trochę radiowo pachnie:

FIR - Flight Information Region - rejon informacji lotniczej tyczy się obszaru kraju lub mniejszych wydzielonych jesli są
ACC- Area Control Centre kontrola obszaru - zajmuje się kontrola ruchu w zakresie swojego FIR
TMA - obszar kontroli ruchu w pobliżu lotniska, inaczej tez APP  Approach Control)  to w pobliżu to jak na TMA W-Wa to jakieś 100km
TWR - Tower inaczej wieża, czyli obszar kontroli wzlotów i lądowań
GND- Ground controll - to ruch po płycie lotniska
FIS informacja o ruchu lotniczym - tu lotnictwo turystyczne i te na niskich poziomach, generalnie przestrzen niekontrolowana
FL - Flight Level - poziom lotu, podawany w hektostopach, czyli FL350 = 35000 stóp
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: hesja w Listopad 20, 2010, 11:18:33 am
Panowie - nie zasmiecajcie watku dyskusja plisss
tu beda same oznaczenia jak ktos bedzie chcial zasiegnac
 
tak jak oznaczenai w pracach naukowych - nikt tego nie czyta ale wchodzi jak potrzebuje
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 22, 2010, 02:51:53 pm
to może tak z przymrużeniem oka
jeśli mamy clearance for take off - zezwolenie na start to można dać clearance for shot - czyli zezwolenie na zdjęcie :P
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: młody w Listopad 22, 2010, 03:30:27 pm
Bardziej foto. niż lotnictwo.
WB - balans bieli / White Balance
FF - ostrzenie obiektywu przed danym obiektem / Front Focus
BF - ostrzenie obiektywu za danym obiektem / Back Focus
B&W - czarno-białe (zdjęcie) / Black&White
RAW (nef, cr2...) - format zapisu zdjęcia pozwalający na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze.
HDRI (HDR) - technika foto. polegająca na wykonaniu kilku zdjęc tego samego kadru lecz o dużej rozpiętości tonalnej /High Dynamic Range Imaging
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Acroluc w Listopad 26, 2010, 01:10:29 am
Lotnictwo cywilne - Licencje i uprawnienia - wybrane symbole:

1. Samoloty

- PPL(A) - Private Pilot Licence (Aeroplane) - licencja pilota samolotowego turystycznego
- CPL(A) - Commercial Pilot Licence (Aeroplane) - licencja pilota samolotowego zawodowego
- ATPL(A) - Airline Transport Pilot Licence (Aeroplane - licencja pilota samolotowego liniowego
   Uprawnienia wpisywane do licencji pilota samolotowego:
   SEP(L) - single-engine piston, land (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty jednosilnikowe, tłokowe, lądowe*
   SEP(S) - single-engine piston, sea (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty jednosilnikowe, tłokowe, wodne*
   MEP(L) - multi-engine piston, land (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty wielosilnikowe, tłokowe, lądowe*
   MEP(S) - multi-engine piston, sea (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty wielosilnikowe, tłokowe, wodne*
   TMG - touring motor glider (class) - (klasa) motoszybowiec turystyczny**
   IR - instrument rating - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów***
   FI - uprawnienie instruktora (szkolenia ogólnego)****
   TR ... - uprawnieniem na typ samolotu (type rating)*****
   AGRO - uprawnienie do lotów Agro
   FFF - uprawnienie do wykonywania lotów gaśniczych
   TPR - test pilot rating - uprawnienie pilota doświadczalnego
* - uprawnienia te pozwalają latać, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych wpisów do licencji, na każdym typie samolotu zaliczającego się do danej klasy, przykładowo mając ważne uprawnienie SEP(L) możemy latać na każdym samolocie jednosilnikowym lądowym napędzanym silnikiem tłokowym od małej Cessny do An-2.
** - pozwala latać na każdym typie motoszybowca posiadającego stały napęd (tzn takiego, w którym nie chowa się silnik lub śmigło)
*** - uprawnienia tego nie wpisuje się do ATPL(A), bo warunkiem koniecznym do posiadania tej licencji jest zdobycie uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów
**** - jest to najbardziej ogólne uprawnienie instruktora, ponadto żeby prowadzić szkolenie na daną klasę, do IR albo na dany typ (TR) koniecznym jest posiadanie osobnego, specjalistycznego uprawnienia instruktora
***** - każdy "poważniejszy" typ samolotu, to osobny wpis do licencji, przykładowo piloci latający na Boeingu 737 mają w licencji wpisane TR B737 300-900, na Airbusie 320 - TR A320, itd.
Istnieje jeszcze coś takiego jak klasy samolotów jednosinikowych turbośmigłowych lądowych i wodnych, ale w zasadzie niewiele się to różni od TR

Co do samych licencji, to tak w skrócie, żeby wiadomo było czym się one różnią, bo teoretycznie prawie wszystkie uprawnienia mogą być wpisane do każdej licencji:
 Uprawnienia mają określoną ważność, którą przedłuża się przez egzaminy praktyczne wykonywane z egzaminatorem LKE (Państwowej Lotniczej Komisji Egzamiacyjnej). Przykładowo, jeżeli pilot z ATPL(A) nie przedłużył sobie uprawnienia SEP(L), to mimo, że lata na Boeingu 767 nie może latać na Cessnie 152 nawet gdyby nie wiadomo ile miał na tej Cessnie wylatanych godzin.
"Goła" licencja, w której utraciły ważność wszystkie uprawnienia również nie pozwala na wykonanie jakiegokolwiek lotu (bez instruktora na pokładzie).
Aha, licencja i wszystkie uprawnienia są ważne tylko jeżeli pilot posiada ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie...
I jeszcze jedno - "wpis do licencji" nie oznacza, że ktoś bierze długopis i coś tam bazgrze, tylko trzeba złożyć wniosek, zaświadczenie, opłata, itd...:D
Długopisem wpisuje się tylko przedłużenie uprawnienia, co może zrobić osoba z uprawnieniem egzaminatora LKE.

Reszta innym razem...:)
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: ziaro w Listopad 26, 2010, 01:15:16 am
dodałbym jeszcze, że w lotnictwie ogólnym też jest TR tylko, że zwane laszowaniem i tez się ma wpis w logbook'u a nie w licencji
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Acroluc w Listopad 26, 2010, 07:51:14 am
dodałbym jeszcze, że w lotnictwie ogólnym też jest TR tylko, że zwane laszowaniem i tez się ma wpis w logbook'u a nie w licencji
laszowania i inne uprawnienia wpisywane do logbooka (nie do licencji) może pozbieram do kupy w innym poście.
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: hesja w Listopad 26, 2010, 08:05:36 am
Panowie mysle ze nie ma co za głęboko wchodzic
takie podstawy potrzebne nam w ogolnej orientacji wystarcza :)
Electro - dzieki wielkie :P
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Master_D w Listopad 26, 2010, 08:41:23 am
Witam
Super, że na naszym forum powstał temat w którym podajecie podstawowe i trochę rozszerzone skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym, a także na forum spfl. Już od jakiegoś czasu szukałem w internecie takiej strony, ponieważ bardzo często obracam się w środowisku lotniczym i wiele osób używa nie których z tych skrótów, a  ja nigdy nie wiedziałem (aż do dziś) co one tak na prawdę oznaczają, zawsze tylko mogłem się domyślać, lub jak to robiłem pytać Tatę, kiedy przy mnie był: "Tato Co ten skrót oznacza?". A od dziś sam już będę znał te skróty i w jakimś nie długim czasie, kiedy się ich nauczę w miarę możliwości to już sam będę wiedział co oznaczają i nie wyjdę na niedouczonego maniaka fotografii lotniczej i ogólnie lotnictwa.

Pozdrawiam i jeszcze raz Serdecznie Dziękuje wszystkim tym którzy znacznie i mniej znacznie przyczynili się do jak najlepszego rozwoju tego działu naszego forum.   
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Eskimos w Styczeń 10, 2011, 08:53:16 pm
LOT – Landing on Tempelhof    po poprzednim systemie, teraz chyba juz wycofane z uzytku  ;D
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: czachus w Styczeń 11, 2011, 06:23:50 pm
VOR-(ang. VHF Omni-directional Range) to rodzaj radiolatarni stosowanej w lotnictwie, wykorzystującej pasmo radiowe 108-118 MHz.
W sygnale tej radiolatarni przenoszona jest informacja azymutalna. Daje to możliwość prezentacji w urządzeniach pokładowych takich informacji jak: namiar magnetyczny statku powietrznego od radiolatarni, osiągniecie żądanego namiaru do, lub od radiolatarni, minięcie radiolatarni, identyfikator radiolatarni (3 znaki zakodowane alfabetem Morse'a).

TACAN-(TACtical Air Navigation) jest, podobnie jak VOR/DME, systemem odległościowo - kątowym. Został skonstruowany w USA do zastosowań wojskowych. Po przyjęciu do użytku przez kraje NATO rozpowszechnił się także w lotnictwie cywilnym ze względu na wysoką dokładność i dużą liczbę zainstalowanych radiolatarni, także przewoźnych, instalowanych doraźnie w razie potrzeby.
Zasada wyznaczania kąta jest w zasadzie zbliżona do zasady VOR. Tak samo jak w sygnale VOR, sygnał radiolatarni TACAN zawiera zakodowaną informację o azymucie względem północy magnetycznej.
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: Drzemi w Styczeń 11, 2011, 06:33:43 pm
A połączenie tych 2 to VORTAC. :)
Tytuł: Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
Wiadomość wysłana przez: valdi w Styczeń 14, 2011, 10:07:11 pm
Typy misji które mogą wykonywać nasi piloci.

CAP - Combat Air Patrol patrol walki powietrznej jest typem misji obronnej wykonywanej przez myśliwce, w której strzegą one wyznaczonego miejsca lub ustalonych miejsc na ziemi, okrętów na morzu albo rzadziej tankowców powietrznych.

CAS – Close Air Support - bezpośrednie wsparcie lotnicze

DCA – Defensive Counter Attack – obrona własnego terytorium

COMAO - Composite Air Operation - połączona operacja powietrzna

OCA - Offensive Counter-Air misja polegająca na stłumieniu potencjału militarnego wroga poprzez niszczenie samolotów na ziemi i infrastruktury lotniska

SEAD – Suppression of Enemy Air Defenses przełamanie obrony przeciwlotniczej wroga

Sweep – tak zwane „wymiatanie” misja polegająca na zniszczeniu samolotów wroga w określonej strefie

Strike – misja air-to-ground polegająca na niszczenie celów naziemnych

Escort – misja polegająca na ochronie innego ugrupowania wykonującego zadanie nad terytorium wroga przed zestrzeleniem