Autor Wątek: RIAT 2012 raz jeszcze...  (Przeczytany 524 razy)

nocnymarek

  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
RIAT 2012 raz jeszcze...
« dnia: Listopad 23, 2012, 11:48:50 am »
Witam, wrzucam po raz drugi moje wypociny z tegorocznego RIATu, choć inne kadry. Przy obróbce tych zdjęć starałem kierować uwagami które otrzymałem od Was przy moim pierwszym poście. Niestety RIAT to w tym roku jedyne miejsce gdzie fociłem samoloty... I już nie mogę doczekać się moich kolejnych spotkań z samolotami. Wszelkie uwagi mile widziane  :)
1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8.


9.


10.


11.


12.


13.


14.











hlynur

  • Wiadomości: 2461
    • Zobacz profil
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 23, 2012, 12:36:34 pm »
Troszkę dziwnie wyglądają samoloty.
Tak jakby były powklejane.
Może to wyciąganie cienia na nich dało taki dziwny efekt.

wilk

  • CZŁONEK HONOROWY
  • Elite
  • ****
  • Wiadomości: 5909
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bydgoszcz
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 23, 2012, 02:20:03 pm »
Troszkę dziwnie wyglądają samoloty.
Tak jakby były powklejane.
Może to wyciąganie cienia na nich dało taki dziwny efekt.
i jakby przeostrzone trochę

nurek

  • Wiadomości: 4841
  • piloci do maszyn!
    • Zobacz profil
    • mój świat fotografii lotniczej
  • Skąd: EPLL/EPKK
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 23, 2012, 02:52:32 pm »
Czy na 4 i 5 te krzywizny są zamierzone? Jeżeli tak, to dla mnie to zły pomysł.
Obróbka za Hly. Rozjaśnianie samolotów nie służy zdjęciom. Zwłaszcza na 2 i 13.
Wybieram sobie 10 :-)
Pozdrawiam

hlynur

  • Wiadomości: 2461
    • Zobacz profil
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 23, 2012, 03:17:14 pm »
Ponownie ja....:)
Przy okazji zwróć na kadrowanie.
Czy na 6 potrzebna jest ta linia drzew??
Z jednej strony tak, bo pokazuje jak nisko latali.
Z drugiej strony jest zbędna, popatrz na perspektywę z jakiej robiłeś zdjęcie i to już nasuwa myśl że nisko lecieli.
Sam moment rozejścia jest fajny i nie musimy się doszukiwać ptaszków na drzewie.......

Generalnie patrząc na wszystkie zaprezentowane zdjęcia, masz źle ustawiony aparat i stąd wynikają Twoje późniejsze problemy z obróbką.
Nie podejrzewam byś tak mocno wprowadzał korekcję naświetlenia.

Jest gdzieś w sieci poradnik dotyczący fotografii lotniczej. Poczytaj.

Pozdrawiam. 

nocnymarek

  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 24, 2012, 08:04:43 pm »
Hejka, zdaję sobie sprawę że obróbka to ważny etap w procesie tworzenia zdjęcia, moja obróbka dała taki efekt jak widać. Chyba najwięcej pracy było przy 3 tzn Apache, warunki w jakich zdjęcie powstało zachmurzenie całkowite, deszcz, brak światła a ponadto czarne malowanie Apach'a...

Do nurek: tak na 4 i 5 te krzywizny są zamierzone, tak to widzę. Miałem dylemat nad krzywizną przy 5 czy będzie odpowiednia przy "mijance" w każdym bądź razie tak zostało ale zawsze będzie można to wyprostować.

Zdjęcie nr 6 hlynur z pełną świadomością wstawiłem z linią drzew, już w momencie robienia zdjęcia chciałem aby linia drzew znalazła się w kadrze tak więc było to zamierzone i świadome z mojej strony, czy się to podoba nie twierdzę że będzie wszystkim podobać, może tylko mi? Widok nadlatujących nisko samolotów, dodatkowo tak dramatyczne niebo skojarzyło się mi z "jeźdźcami apokalipsy" nadlatującymi nad ziemię. Dlatego właśnie ta linia drzew...
Co do ustawień aparatu to w większości centralnie ważony z korektą naświetlania w większości przypadków +0,3 EV czasem +0,7, dlatego takie ustawienia gdzieś przeczytałem (internet) niestety nie potrafię wskazać źródła że przy zdjęciach lotniczych gdzie samolot (obiekt przeważnie ciemniejszy od nieba) dobrze jest zastosować taką korektę na + żeby naświetlać na samolot. W fotografii lotniczej stawiam pierwsze kroki są to moje pierwsze zdjęcia lotnicze a była to wskazówka którą zastosowałem, może zła wskazówka?...

Zapewniam że samoloty nie są powklejane. Mam pytanie do hlynur:
Troszkę dziwnie wyglądają samoloty.
Tak jakby były powklejane.
Może to wyciąganie cienia na nich dało taki dziwny efekt.
które według Ciebie samoloty wyglądają dziwnie? Wszystkie czy może któreś szczególnie?  Za nurkiem fakt może 2 i 13? a reszta? Chcę wiedzieć gdzie szukać ewentualnych błędów?

Troszkę dziwnie wyglądają samoloty.
Tak jakby były powklejane.
Może to wyciąganie cienia na nich dało taki dziwny efekt.
i jakby przeostrzone trochę

Ale czy są przeostrzone? Według mnie nie są. Dzięki chłopaki za komentarze doceniam każdy głos krytyki i wskazówki jakie dajecie, pozdrawiam...

 

pilotex

  • Wiadomości: 994
    • Zobacz profil
  • Skąd: Sosnowiec
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 25, 2012, 12:27:15 am »
Zdjęcie nr. 2-b. fajny moment, ładne kolorki, ale... trochę wynaturzone-wygląda, jakby samolot był wklejony, trochę przeostrzony, poza tym zrobiła się biała obwódka wokół samolotu...
W 4. i 5. zlikwidowałabym krzywiznę i w konsekwencji wrzuciłabym jedno foto z tych dwóch.
Zdjęcie nr. 6-mimo, że zostawiłeś drzewa specjalnie, to trochę burzą kadr i odciągają wzrok, dlatego wywaliłabym je (może to moje subiektywne odczucie...).
11. chyba dałabym ciut więcej kontrastu.
12.-paproch do występlowania na niebie, mniej więcej na środku lewej strony.

Pierwsze koty za płoty :)
Pozdrawiam,
Ewa

MarS

  • Solo Pajlot
  • ********
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Międzyzdroje
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 25, 2012, 02:44:38 pm »
Hejka, zdaję sobie sprawę że obróbka to ważny etap w procesie tworzenia zdjęcia, moja obróbka dała taki efekt jak widać. Chyba najwięcej pracy było przy 3 tzn Apache, warunki w jakich zdjęcie powstało zachmurzenie całkowite, deszcz, brak światła a ponadto czarne malowanie Apach'a...
i to wszystko co napisałeś  "zachmurzenie całkowite, deszcz, brak światła" na tych zdjęciach widać ..... jak nie ma światła to żadna obróbka nie spowoduje że zdjęcie będzie wyglądało tak jak byśmy chcieli.
Oczywiscie czasem złą pogodę i deszcz i czarne chmury można wykorzystać na swoja korzyść ale to sa dość specyficzne klimaty i jak napisałem można to wykorzystać czasem, bo albo potrzebujemy wtedy tez przebłysku światła co da kontrast, odbicie stworzy nastrój lub potrzebujemy solidnej akcji w stylu oderwania itd.
W przypadku większości Twoich zdjęć widać że ta obróbką próbowałeś ratować foto - jednak przy intensywnej obróbce należy pamietać że nie ma nic za darmo, tzn robiąc jedna "akcję" i poprawiająć jakiś jeden element zdjęcia jednocześnie psujemy jakiś inny.

które według Ciebie samoloty wyglądają dziwnie? Wszystkie czy może któreś szczególnie?  Za nurkiem fakt może 2 i 13? a reszta? Chcę wiedzieć gdzie szukać ewentualnych błędów?
Na  3 jak pisałes było największe targanie ale paradoksalnie jak dla mnie wyszło to najbardziej korzystnie z tych fot targanych .... choć widzę ze przy większej rozdzielczości to targanie było by widoczne duzo bardziej nie  to prezentowane w rozdzielczosci forumowej.
Bardzo przesadziłeś z 2 i to zupełnie niepotrzebnie ... tam nie było tak fatalnej pogody jak na innych fotach ... a spód samolotu w takim przypadku musi byc ciemniejszy od nieba ;) kontrasty i ostrzenie spowodowało ze wygląda sztucznie jak wyciety
Ta sztuczność w większym lub mniejszym stopniu wychodzi tez na innych zdjeciach ...
trochę wychodzi np na 4 i 5
za to znowu 8 przegięte mocno duzo za mocno totalnie sztucznie a i 13 nie dodaje urody.

Do nurek: tak na 4 i 5 te krzywizny są zamierzone, tak to widzę. Miałem dylemat nad krzywizną przy 5 czy będzie odpowiednia przy "mijance" w każdym bądź razie tak zostało ale zawsze będzie można to wyprostować.   
Ja tez sie bardzo przyczepię do tych krzywizn zwłaszcza do 4, 5, 9
sam często "krzywie" ale krzywizna musi mieć uzasadnienie, na tych zdjęciach uzasadnienia do krzywienia nie widzę.
W dodatku przekrzywiłeś tak trochę [choć nie zawsze trzeba krzywić mocno] i toniewielkie krzywienie połączenie z brakiem uzasadnienia w kadrze - powoduje że oglądający raczej pomyśli iz jest to twoje niedbalstwo tzn wstawiłeś krzywą fotę bo zapomniałeś wyprostowac niż to że jest to Twoje zamierzone działanie

Równiez optycznie wrażenie krzywych sprawiaja  12 i 13 i choc np na 13 widac ze w sensie horyzontu/poziomu ta fota jest prosta lub prawie prosta [imho trochę leci w prawo] to perspektywa z jakiej fociłeś spotegowała wrażenie krzywego ... to jest przykład ze czasem warto skrzywić w druga strone aby optycznie było prosto

Ale czy są przeostrzone? Według mnie nie są. Dzięki chłopaki za komentarze doceniam każdy głos krytyki i wskazówki jakie dajecie, pozdrawiam... 
Przy opiniach o jasnościach, kontrastach, przeostrzeniach tym bardziej warto słuchać krytyki .... jeżeli nie masz porządnego i skalibrowanego monitora to łatwo w tych aspektach sie "poślizgnąć"

Co do innych uwag ...
ładny obrazek na 1 ale centralnie skadrowany
ładne foto 14 ale też centralnie skadrowane ... nie wiem czy to cały kadr czy crop ... przy cropie można by było pokombinowac przy pełnym kadrze bym dał samolot bardziej w LD aby nie tracic niebieskiego paska nieba w góry, tylko obciął dół i lewą strone  aby samolot był bardziej w mocnym.


nocnymarek

  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 25, 2012, 04:49:25 pm »
Do MarS 14 to pełny kadr fakt mogłem troszkę przekadrować, dzięki Mars za uwagi... pozdrawiam...

MarS

  • Solo Pajlot
  • ********
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Międzyzdroje
Odp: RIAT 2012 raz jeszcze...
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 25, 2012, 07:44:11 pm »
Do MarS 14 to pełny kadr fakt mogłem troszkę przekadrować, dzięki Mars za uwagi... pozdrawiam...