Wiem wiem o tych exifach ale za cholerę nie wiem co odznaczyć aby przy robieniu save for web ich nie wycinało a próbowałem róznych "odhaczeń"
Dzieki dobre ludzie za miłe słowo
w kwestii exifow to MarSiu pewnie rozwinie, ale z doswiadczen z zeszlorocznego sunsetu to napisze tyle, ze jak juz byla czarna d... , to generalnie aparat na Manual
przeslona otwarta zeby lapac max swiatla, czas z przedziału 1/200-1/500, ISO 1600-3200 - automatyka za bardzo sie nie sprawdzala
generalnie trzeba to dobrac na czuje i zweryfikowac na szybko na lcd - jedyny plus, ze jak juz raz sie ustawi to oswietlenie sceny sie za wiele nie zmienia juz -
co najwyzej robi sie coraz ciemniej
no to rozwijam
tak jak kichu napisał, w zeszłym roku pokazy się opóźniły i końcówka imprezy jakaś drewutnia + F-16 latały już całkiem w nocy i już po pierwszych próbach przyfocenia czegokolwiek sie okazało że automatyka aparatu "leży" tzn próbuje w nocy zrobić dobrze naświetlone foto co jest po prostu niemożliwe i rozjaśnia co się da ... a jak zostaną odpalone flary to głupieje całkiem i po prostu nie nadąża z ekspozycją kidy na czarnym tle pojawiaja sie flary i jedna fota będzie total przeswietlona a druga total niedoświetlona .... wiec w zeszłym roku szybko przeszlismy na M i najlepsze rezultaty dawały ustawienia iso 3200 f4 i s 1/200
dlatego w tym roku z tak wklepanymi ustawieniamu byłem przygotowany do walki, ale się okazało że poślizg w pokazie był mniejszy, wiec niebo nie było czarne ale bardziej granatowe i tylko miejscami gdzie były chmury burzowe wchodziło w total czerń. Wiec tak jak kichu pisał - trzeba było robić szybkie podglady na LCD i werfikować ustawienia, szybko się okazało zę przy iso 3200 foty są za jasne jednocześnie bardziej szumiące wiec szybko zjechałem z iso na 1600 ... próbowałem na 1250 a le tu było za duże niedoświetlenie
Co do Exifów .... pierwsze trzy foty to za widnego wiec standard
1. pres A iso 200 f5 i s1/1250
2. pres A iso 200 f5 i s1/2500
3. pres S iso 200 f9 i s1/250
zabawa zaczęła się od rafałka bo juz było ciemno, choć jakość to i tak deszcz zjadł
4. pres M iso 1600 f4 i s1/800
5. pres M iso 1600 f4 i s1/1250
potem ściemniło się jeszcze bardziej wiec podjechałem z iso na 3200 ale się okazało ze ten malutki niuans pomiedzy czarnym niebem a ciemnogranatowym powoduje ze można dalej walczyc na iso 1600 a i kobinowałem z mniejszymi wartościami z reszta od tego momentu to kobinowałem z ustawieniami wszystkimi
6. pres M iso 1600 f7,1 i s1/160
7. pres M iso 1600 f4.5 i s1/250
8. pres M iso 1600 f4 i s1/250
9. pres M iso 1600 f4 i s1/250
10. pres M iso 1600 f4 i s1/250
11. pres M iso 1250 f4 i s1/250
12. pres M iso 1000 f4 i s1/250
Innym wyzwaniem niż śmigła jest F-16 bo raz ze szybciej się porusza więc łatwiej zgubić ostrość a dwa to to co kichu napisał
jedyny wyjatek flary - jak sie zrobi serie przy rzucania flarami, to te klatki na ktorych flary sa bardzo blisko samolotu totalnie go przeswietlaja, jak sa za daleko, to juz wszystko ginie w czerni
praktycznie tu nie ma czasu na większe eksperymenty bo nie ma czasu i trzeba przed foceniem wymyślić sobie parametry które się sprawdzą na tych 3-4 klatkach czyli w czasie 0,5 skundy kiegy flary sa odpalone ale też są na tyle daleko ze samolot doswietlaja a nie prześwietlają
ja wybrałem kombinację
13. pres M iso 1600 f4 i s1/500
14. pres M iso 1600 f4 i s1/500
i
15. pres M iso 1250 f4 i s1/400