Autor Wątek: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!  (Przeczytany 8741 razy)

młody

  • Wiadomości: 955
  • Marcin S.
    • Zobacz profil
    • Marcin Sikorzak Photography
  • Skąd: Warszawa EPWA
Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 22, 2010, 03:30:27 pm »
Bardziej foto. niż lotnictwo.
WB - balans bieli / White Balance
FF - ostrzenie obiektywu przed danym obiektem / Front Focus
BF - ostrzenie obiektywu za danym obiektem / Back Focus
B&W - czarno-białe (zdjęcie) / Black&White
RAW (nef, cr2...) - format zapisu zdjęcia pozwalający na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze.
HDRI (HDR) - technika foto. polegająca na wykonaniu kilku zdjęc tego samego kadru lecz o dużej rozpiętości tonalnej /High Dynamic Range Imaging
"A jeśli z nas ktoś legnie wśród szaleńczych jazd..."

Acroluc

  • Rookie
  • ***
  • Wiadomości: 970
  • aka elektrolux
    • Zobacz profil
  • Skąd: Czernica k. Rybnika
Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 26, 2010, 01:10:29 am »
Lotnictwo cywilne - Licencje i uprawnienia - wybrane symbole:

1. Samoloty

- PPL(A) - Private Pilot Licence (Aeroplane) - licencja pilota samolotowego turystycznego
- CPL(A) - Commercial Pilot Licence (Aeroplane) - licencja pilota samolotowego zawodowego
- ATPL(A) - Airline Transport Pilot Licence (Aeroplane - licencja pilota samolotowego liniowego
   Uprawnienia wpisywane do licencji pilota samolotowego:
   SEP(L) - single-engine piston, land (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty jednosilnikowe, tłokowe, lądowe*
   SEP(S) - single-engine piston, sea (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty jednosilnikowe, tłokowe, wodne*
   MEP(L) - multi-engine piston, land (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty wielosilnikowe, tłokowe, lądowe*
   MEP(S) - multi-engine piston, sea (aeroplanes) (class) - (klasa) samoloty wielosilnikowe, tłokowe, wodne*
   TMG - touring motor glider (class) - (klasa) motoszybowiec turystyczny**
   IR - instrument rating - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów***
   FI - uprawnienie instruktora (szkolenia ogólnego)****
   TR ... - uprawnieniem na typ samolotu (type rating)*****
   AGRO - uprawnienie do lotów Agro
   FFF - uprawnienie do wykonywania lotów gaśniczych
   TPR - test pilot rating - uprawnienie pilota doświadczalnego
* - uprawnienia te pozwalają latać, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych wpisów do licencji, na każdym typie samolotu zaliczającego się do danej klasy, przykładowo mając ważne uprawnienie SEP(L) możemy latać na każdym samolocie jednosilnikowym lądowym napędzanym silnikiem tłokowym od małej Cessny do An-2.
** - pozwala latać na każdym typie motoszybowca posiadającego stały napęd (tzn takiego, w którym nie chowa się silnik lub śmigło)
*** - uprawnienia tego nie wpisuje się do ATPL(A), bo warunkiem koniecznym do posiadania tej licencji jest zdobycie uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów
**** - jest to najbardziej ogólne uprawnienie instruktora, ponadto żeby prowadzić szkolenie na daną klasę, do IR albo na dany typ (TR) koniecznym jest posiadanie osobnego, specjalistycznego uprawnienia instruktora
***** - każdy "poważniejszy" typ samolotu, to osobny wpis do licencji, przykładowo piloci latający na Boeingu 737 mają w licencji wpisane TR B737 300-900, na Airbusie 320 - TR A320, itd.
Istnieje jeszcze coś takiego jak klasy samolotów jednosinikowych turbośmigłowych lądowych i wodnych, ale w zasadzie niewiele się to różni od TR

Co do samych licencji, to tak w skrócie, żeby wiadomo było czym się one różnią, bo teoretycznie prawie wszystkie uprawnienia mogą być wpisane do każdej licencji:
 
  • z PPL(A) można latać jako dowódca (PIC - pilot in command) lub drugi pilot, bez prawa pobierania za to wynagrodzenia, czyli można latać "rekreacyjnie" lub "społecznie" (np jako pilot holujący szybowce), no i absolutnie nie można latać w przewozie lotniczym;
  • z CPL(A) można latać biorąc za to pieniądze, z tym że w przewozie lotniczym na samolotach z załogą wieloosobową można pełnić czynności tylko II pilota;
  • z ATPL(A) możesz wszystko czego nie mogą ci z PPL(A) i CPL(A), a najbardziej obrazowo - chcesz być kapitanem "w liniach" musisz mieć ATPL(A)
Uprawnienia mają określoną ważność, którą przedłuża się przez egzaminy praktyczne wykonywane z egzaminatorem LKE (Państwowej Lotniczej Komisji Egzamiacyjnej). Przykładowo, jeżeli pilot z ATPL(A) nie przedłużył sobie uprawnienia SEP(L), to mimo, że lata na Boeingu 767 nie może latać na Cessnie 152 nawet gdyby nie wiadomo ile miał na tej Cessnie wylatanych godzin.
"Goła" licencja, w której utraciły ważność wszystkie uprawnienia również nie pozwala na wykonanie jakiegokolwiek lotu (bez instruktora na pokładzie).
Aha, licencja i wszystkie uprawnienia są ważne tylko jeżeli pilot posiada ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie...
I jeszcze jedno - "wpis do licencji" nie oznacza, że ktoś bierze długopis i coś tam bazgrze, tylko trzeba złożyć wniosek, zaświadczenie, opłata, itd...:D
Długopisem wpisuje się tylko przedłużenie uprawnienia, co może zrobić osoba z uprawnieniem egzaminatora LKE.

Reszta innym razem...:)
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2010, 01:16:09 am wysłana przez Acroluc »

ziaro

  • Gość
Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 26, 2010, 01:15:16 am »
dodałbym jeszcze, że w lotnictwie ogólnym też jest TR tylko, że zwane laszowaniem i tez się ma wpis w logbook'u a nie w licencji

Acroluc

  • Rookie
  • ***
  • Wiadomości: 970
  • aka elektrolux
    • Zobacz profil
  • Skąd: Czernica k. Rybnika
dodałbym jeszcze, że w lotnictwie ogólnym też jest TR tylko, że zwane laszowaniem i tez się ma wpis w logbook'u a nie w licencji
laszowania i inne uprawnienia wpisywane do logbooka (nie do licencji) może pozbieram do kupy w innym poście.

hesja

  • Prezes SPFL
  • Solo Pajlot
  • ********
  • Wiadomości: 21585
    • Zobacz profil
    • hesja
  • Skąd: Warszawa
Panowie mysle ze nie ma co za głęboko wchodzic
takie podstawy potrzebne nam w ogolnej orientacji wystarcza :)
Electro - dzieki wielkie :P
:) Serdecznie pozdrawiam

Sławek Krajniewski

Master_D

  • Wiadomości: 777
  • Piotr Drewniak
    • Zobacz profil
    • Fundacja "Legendy Lotnictwa"
  • Skąd: Toruń
Witam
Super, że na naszym forum powstał temat w którym podajecie podstawowe i trochę rozszerzone skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym, a także na forum spfl. Już od jakiegoś czasu szukałem w internecie takiej strony, ponieważ bardzo często obracam się w środowisku lotniczym i wiele osób używa nie których z tych skrótów, a  ja nigdy nie wiedziałem (aż do dziś) co one tak na prawdę oznaczają, zawsze tylko mogłem się domyślać, lub jak to robiłem pytać Tatę, kiedy przy mnie był: "Tato Co ten skrót oznacza?". A od dziś sam już będę znał te skróty i w jakimś nie długim czasie, kiedy się ich nauczę w miarę możliwości to już sam będę wiedział co oznaczają i nie wyjdę na niedouczonego maniaka fotografii lotniczej i ogólnie lotnictwa.

Pozdrawiam i jeszcze raz Serdecznie Dziękuje wszystkim tym którzy znacznie i mniej znacznie przyczynili się do jak najlepszego rozwoju tego działu naszego forum.   
Danke schön für die Attenzione.

Eskimos

  • Wiadomości: 1765
    • Zobacz profil
LOT – Landing on Tempelhof    po poprzednim systemie, teraz chyba juz wycofane z uzytku  ;D

czachus

  • Gość
Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 11, 2011, 06:23:50 pm »
VOR-(ang. VHF Omni-directional Range) to rodzaj radiolatarni stosowanej w lotnictwie, wykorzystującej pasmo radiowe 108-118 MHz.
W sygnale tej radiolatarni przenoszona jest informacja azymutalna. Daje to możliwość prezentacji w urządzeniach pokładowych takich informacji jak: namiar magnetyczny statku powietrznego od radiolatarni, osiągniecie żądanego namiaru do, lub od radiolatarni, minięcie radiolatarni, identyfikator radiolatarni (3 znaki zakodowane alfabetem Morse'a).

TACAN-(TACtical Air Navigation) jest, podobnie jak VOR/DME, systemem odległościowo - kątowym. Został skonstruowany w USA do zastosowań wojskowych. Po przyjęciu do użytku przez kraje NATO rozpowszechnił się także w lotnictwie cywilnym ze względu na wysoką dokładność i dużą liczbę zainstalowanych radiolatarni, także przewoźnych, instalowanych doraźnie w razie potrzeby.
Zasada wyznaczania kąta jest w zasadzie zbliżona do zasady VOR. Tak samo jak w sygnale VOR, sygnał radiolatarni TACAN zawiera zakodowaną informację o azymucie względem północy magnetycznej.

Drzemi

  • Gość
Odp: Skróty stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym a takze na naszym forum!
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 11, 2011, 06:33:43 pm »
A połączenie tych 2 to VORTAC. :)

valdi

  • Master
  • ******
  • Wiadomości: 1919
    • Zobacz profil
    • Photo
  • Skąd: Kraków
Typy misji które mogą wykonywać nasi piloci.

CAP - Combat Air Patrol patrol walki powietrznej jest typem misji obronnej wykonywanej przez myśliwce, w której strzegą one wyznaczonego miejsca lub ustalonych miejsc na ziemi, okrętów na morzu albo rzadziej tankowców powietrznych.

CAS – Close Air Support - bezpośrednie wsparcie lotnicze

DCA – Defensive Counter Attack – obrona własnego terytorium

COMAO - Composite Air Operation - połączona operacja powietrzna

OCA - Offensive Counter-Air misja polegająca na stłumieniu potencjału militarnego wroga poprzez niszczenie samolotów na ziemi i infrastruktury lotniska

SEAD – Suppression of Enemy Air Defenses przełamanie obrony przeciwlotniczej wroga

Sweep – tak zwane „wymiatanie” misja polegająca na zniszczeniu samolotów wroga w określonej strefie

Strike – misja air-to-ground polegająca na niszczenie celów naziemnych

Escort – misja polegająca na ochronie innego ugrupowania wykonującego zadanie nad terytorium wroga przed zestrzeleniem


Waldemar Piela